Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

LEDIGA ANSTÄLLNINGAR Postdoktor i NMR-baserad strukturell biologi

Vid institutionen för kemi och molekylärbiologi bedrivs forskning och forskarutbildning inom ett brett område som sträcker sig hela vägen från atom- och molekylskala via celler till hela organismer. Mycket av de fenomen som studeras har en inverkan på vår naturliga miljö och levande system. Vi deltar i utbildning på grundläggande nivå inom programmen för kemi, molekylärbiologi, läkemedelskemi, biologi, marina vetenskaper och apotekarprogrammet.

Björn Burmanns gruppering är nybildad och avser att att använda NMR-spektroskopi, i kombination med andra strukturbiologiska metoder samt biofysikalisk karaktärisering, för att studera stora molekylkomplex i syfte att förstå grundläggande cellulära funktioner på atomnivå. Vår gruppering kommer att använda E. coli för proteinproduktion och specifik isotopmärkningalämplig för stora proteiner och deras respektive molekylära komplex. Dessa har en viktig roll för transkriptionskopplad reparation,varsdysfunktion inom dessa väsentliga reparationsmaskiner leder till celldöd och sjukdomar som hudcancer i de relaterade eukaryota systemen. Resultaten från våra tidigare studier av transkriptionsreglering på atomär nivå har publicerats i topprankade tidskrifter(Burmann et al. Science 2010/Burmann et al. Cell 2012). Mer information om vår forskning finns på: (www.wcmtm.gu.se/research-groups/burmann).

Ämne

Strukturell biologi, biofysik och biokemi

Ämnesbeskrivning

Strukturell karakterisering och biofysik analys av transkriptionsrelaterade processer

Arbetsuppgifter

Projektet, finansierat av Knut och Alice Wallenberg Foundation, syftar till att, med hjälp av avancerad NMR-spektroskopi, främja vår molekylära förståelse av funktion och reglering transkriptionskopplad DNA-reparation från på atomnivå.Om dessa viktiga DNA-reparationsmaskiner regleras ordentligt leder det till akkumulering av DNA-fel i respektive celler, som därefter kan ge grunden för celldöd i bakterier.

Specifikt kommer studenterna att studera (1) de molekylära mekanismer genom vilka viktiga reparationsinitieruingsfaktorer rekryteras till RNA-polymeraset (2) hur dessa proteiner känner igen den skadade DNA-platsen, och (3) hur dessa proteiner därefter rekryterar hela DNA reparationsmaskiner. Doktoranderna kommer att arbetamed ett brett spektrum av vetenskapliga uppgifter och forskningsfrågor som kräver ett genuint intresse för, och kunskap om, allt från grundläggande biokemi till avancerade strukturella biologiska metoder. Även om fokus primärt är NMR-spektroskopi kan det även bli aktuellt att tillämpakristallisering och röntgenkristallografi, samt Cryoelektronmikroskopi om våra data indikerar så) tillsammans med biofysikalisk karaktärisering. Forskningsarbetet kommer även att innefatta metoder inom mikrobiologi, molekylärbiologi, bioinformatik samt biokemi. Vi söker en kollega, som är mycket motiverad, vetenskapligt oberoende och kreativ och kan bidra till en lagmiljö.

Behörighet

Behörig att anställas som postdoktor är den som har svensk doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst tre år före ansökningstidens utgång samt inte tidigare varit anställd som postdoktor under mer än ett år inom samma eller närliggande ämnesområden vid Göteborgs universitet. Även den som har avlagt examen tidigare kan komma i fråga om särskilda skäl föreligger (t ex ledighet på grund av sjukdom, tjänstgöring inom totalförsvaret, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer och studentorganisationer eller föräldraledighet eller andra liknande omständigheter).

En relevant bakgrund inom molekylärbiologi, biokemi, biofysik, strukturell biologi eller relaterade områden förväntas.

Bedömningsgrund

Bedömningsgrunder vid anställning som lärare finns angivna i 4 kap 3 - 4 § högskoleförordningen samt Göteborgs universitets egen anställningsordning.

Den framgångsrika kandidaten ska ha en stark bakgrund inom biokemi, biofysik och/eller NMR-spektroskopi. Tidigare arbete med nukleinsyror och nukleinsyrabindande proteiner, t.ex. uttryck och rening och/eller funktionell karakterisering, anses vara en fördel. Författarskap i högkvalitativa journaler som Angewandte Chemie eller Nucleic Acids Research är gynnsam.

Anställning

Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, 2 år

Omfattning: 100%

Placering: Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborg

Tillträde: 01.11.2017 eller enligt överenskommelse

Tillsättningsförfarande

Registrera din ansökan elektroniskt

Ansökan ska innehålla:

Ett personligt brev med motivering till varför du söker tjänsten

CV som inkluderar vetenskapliga publikationer

Kopia på examensbevis

Två personliga referenser (namn, telefonnr, relation)

Kontaktuppgifter för anställningen

Upplysningar om anställningen lämnas av

Björn Burmann, Ass. Professor, +46(0)31 786 3923 bjorn.marcus.burmann@gu.se

Göran Hilmersson, Prefekt 031-786 9022, hilmers@chem.gu.se

Frågor om anställningsförfarandet kan ställas till Ann Svensson, Personalhandläggare 031-786 2558, ann.svensson@cmb.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/lediga-jobb/fackliga-kontaktpersoner

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen ”Ansök”. Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Vi ser gärna att din ansökan är skriven på engelska då den kan komma att granskas av internationella sakkunniga med engelska som arbetsspråk.

Ansökan ska vara inkommen senast: 5 oktober 2017

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid. Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Sidansvarig: rekrytering@gu.se|Sidan uppdaterades: 2017-02-23